‘Zó grijp je als technisch bedrijf de aandacht van jongeren in hun met beeld overladen wereld’

In opdracht van Techniektalent.nu heeft jongerencommunicatiebureau Youngworks een onderzoek uitgevoerd naar beeldgebruik in de technische sector. Het blijkt dat een foto of stilstaand beeld jongeren sneller prikkelt wanneer ze zichzelf kunnen verplaatsen in de verbeelde situatie, dan dat ze zichzelf herkennen in een verbeelde persoon. Het onderzoek geeft technische opleidingen en technische bedrijven handvatten bij hun beeldgebruik in de contactstrategie richting jongeren.

Hét recept voor een aansprekend technisch beeld bestaat niet
Onderzoeker Rutger van den Berg van Youngworks benadrukt dat hét recept voor een aansprekend technisch beeld niet bestaat. Daarvoor is techniek te breed, en ook jongeren vormen geen homogene doelgroep. “Toch zie je dat beelden die goed werken, bijna altijd iets vertellen over de interactie tussen mens en techniek. Een beeld met een auto op zonne-energie doet het veel beter als op dat beeld iemand iets met die auto doet. Of hij er nou in rijdt of de software aanpast. En een beeld waarop je ziet hoe iemand een machine bedient, maakt meer los dan wanneer diezelfde machine op zichzelf staand wordt getoond.

Meer weten lees het persbericht van TechniekTalent.nu of kijk op de website www.techniektalent.nu/krachtvanbeeld.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte worden gehouden van het laatste nieuws omtrent subsidies, ontwikkelingen in opleidingen en duurzame inzetbaarheid. Meldt u vandaag nog aan voor de nieuwsbrief.

U bent ingeschreven